Шестнадесети век | Прозаичките (част 1)

Годината, през която е изобретено печатането на Запад е 1439. С помощта на Гутенберговата машина, писането и разпространението на книги става по- лесно от всякога. Следват Ренесанса, Реформацията и научната революция.

Както видяхме една от първите авторки на новели е френската кралица Маргьорит дьо Навар (1492-1549). Влиянието й е не само като покровителка на изкуствата, но и като дипломат. С брака на внука си Анри IV с кралица Марго (от едноименния роман на Дюма) се опитва да разреши религиозните съперничества във Франция. Както всяка от ранните писателки пише и поезия, а именно стихосбирката „Любовни стансив съвършен дух на хуманизъм. В сборника с новели „Хептамерон“, Маргарита Наварска обсъжда наред с християнските теми, такива от интерес за всекидневния живот като невярността, престъпността и т.н. Както другия анонимен сборник от онова време „Сто нови новели“, „Хептамерон“ е писан по образец на „Декамерон“ на Бокачо, затова  е трябвало да съдържа сто случки, но за жалост остава незавършен, само с 72. Новелите са разказани от млади хора, затворени в едно абатство, които обаче чакат не преминаването на чумата, а построяването на мост.

Обидата има повече власт над жената, отколкото любовта, особено ако жената е с благородно и гордо сърце.

Испанската светица Тереса Авилска (1515 – 1582) става първата жена, провъзгласена за църковен учител от тогавашния папа Павел VI. Тя била част от Кармилския манастир “Въплъщение Господне” в родния й кастилски град Авила. Волята й за реформа я тласка да основе новия орден на Босите кармелитки, които се отказват от повечето притежания и суета. Заедно с Йоан Кръстни основава няколко манастира. Сведения за нея имаме от автобиографията й „Пътят на съвършенството“ и други нейни духовни писания като „Душевната крепост“. Статуята, която Бернини прави на Св. Тереза се смята за перфектно произведение на Ренесанса.

Нека нищо да не ви тревожи, да не ви плаши. Всичко отминава. Бог никога не се променя. С търпение се постига всичко.

Модерата Фонте (1555-1592) е необикновен случай за времето си на светска писателка- нито монахиня, нито куртизанка. От малка тя остава сираче и прекарва известно време в манастир. После, в къщата на дядо си, получава достъп до библиотеката му и кара по- големия си брат да й повтаря урока си по латински. Става прочута с романтичната („Тринадесет песни на Флоридоро“, която проследява и приключенията на жена-рицар) и религиозната („Страсти Христови“, „Възкресение на Исус Христос“) си поезия. Ползва псевдоним заради наложените норми на все още неомъжените жени, а името й е Модеста Позо. Сключва брак на късната според съвременниците от  Венеция възраст от 27 години. Но най- важното й произведение е трактат, публикуван посмъртно озаглавен „Заслугата на жените, където ясно е разкрито тяхното благородство и тяхното превъзходство над мъжете“. Чрез него тя участва в разразилата се тогава „войната между половете“. Книгата има формата на диалог между седем венециански жени, които освен да говорят за мъже, правят и много отклонения по теми като образованието, необичайно и за проституцията, а от време навреме включват гатанки, басни и други кратки забавни жанрове.

Наистина ли вярвате… че всичко, което историците ни казват за мъжете– или за жените – е наистина вярно? Би трябвало да вземете предвид факта, че тези истории са били написани от мъже, които никога не казват истината, освен случайно.
Жените от всяка епоха били по природа надарени с чудесна преценка и дух, нито са родени по- малко способни от мъжете да показват (с учение и грижа) своята мъдрост и храброст.“

Алтернативи: Йоан Кръстни („Мрачната нощ на душата“, „Възкачването на връх Кармел“), Джовани Бокачо („Декамерон“), „Сто нови новели“, Лудовико Ариосто („Бесният Орландо“), Луиджи Тансило („Сълзите на Св. Петър“)

Следваща част: Поезията на шестнадесети век

Advertisements

3 thoughts on “Шестнадесети век | Прозаичките (част 1)

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s