Сценаристките

Лий Бракет (1915–1978) пише множество детективски и научно- фантастични разкази и романи, които се развиват в един и същ свят като образуват своеобразна поредицата от планетарна фантастика. Най- известен герой от тази своеобразна Слънчева система се оказва племенният детектив от Меркурий- Ерик Джон Старк („Кралицата от марсианските катакомби“). Друга интересна книга, която би могла да се нареди с класиците във фантастиката е „Дългото утре“, където Лий обрисува човечеството след ядрена война, като това й позволява да изследва въпроси като ролята на обществата и по- зловещите аспекти на науката. Режисьорът Хауърд Хоукс бил толкова впечатлен от писането й, че поръчал да повикат „този тип Бракет“ да работи по сценария на филма му заедно с Уилям Фокнър.  А филма се оказва класическата адаптация по романа на Реймънд Чандлър „Големия сън“ със звезди като Хъмфри Богарт и Лорън Бакол. Пише и за няколко телевизионни сериала. После е сценаристка и на уестърна „Рио Браво“ с Джон Уейн, а Джордж Лукас й възлага да напише първата версия на сценария на пети епизод на „Междузвездни войни“. За жалост малко след като предава ръкописа я застига болестта. Ракът се оказва фатален.

Писането на филм е като изграждането на тухлена стена. Имаш план и имаш градивните елементи. Тогава някой казва ‘Мисля да вземем този камък от тук и да го сложим ей там. И докато сме на въпроса, да направим този камък червен, а онзи камък зелен.’ Все още трябва да запазиш общата форма на историята, но променяш подробностите. Отне ми дълго време, но най- накрая се научих как да го правя. Беше изтощително.

Нора Ефрон (1941 – 2012) е едно от най- известните имена в света на сценаристите, благодарение на характерния си почерк и смелост при начинанията. Омъжвала се е три пъти: за писател, след това известен журналист, разследващ Уотъргейт, но до смъртта си от пневмония миналата година остава със сценариста Никалъс Пиледжи („Добри момчета“). Успехът идва при Нора с пиесата „Любов, загуба и какво носех“. Едни от първите й филми е полу-биографичният „Горещо сърце“ с Мерил Стрийп. Във филмографията й са още „Когато Хари срещна Сали“, „Безсъници в Сиатъл“ и „Джули и Джулия“, на част от които е и режисьор. Освен филмите си, пише и нехудожествени книги като журналистическата „Драс, драс: бележки за медиите“, „Зле ми е на врата и други мисли за какво е да бъдеш жена“ и „Не помня нищо и други размисли“.  На нейно име е основана награда за писателки или режисьорки „с отличителен глас“.

…може да се примириш с реалността, или да продължиш, като глупак, и да следваш друга мечта.

Четенето е всичко. Четенето ме кара да чувствам сякаш съм постигнала нещо, научила нещо, станала по- добър човек. Четенето ме прави по- умна. Четенето ми дава нещо, за което да говоря по- късно. Четенето е невероятно здравословният начин, по който моето разстройство с дефицит на вниманието се лекува само. Четенето е бягство, и обратното на бягство; то е начин да се свържеш с реалността след ден на измислици, и е начин да се свържеш с нечие чуждо въображение след ден, който е прекалено реален. Четенето е насъщно. Четенето е блаженство.

И ако ви се чете още размисли на забележителни жени ви трябва автобиографията на комедийната актриса Тина Фей „В панталоните на шефа“. Тя е била и сценарист на вечерното шоу Saturday Night Live (SNL) заедно с водещия Джими Фалън. На този й опит се основава и телевизионният сериал, в който играе писателката на скечове Лиз Лемън- „Рокфелер плаза 30“, чиито сезони се излъчват по Нова. Пробива си постига с тийнейджърския филм „Гадни момичета“ с Линдзи Лоън. Тази година с актрисата Ейми Полър (Parks and Recreation) водеха 70-a церемония по връчването на наградите „Златен глобус“. Комедийното дуо е изпитано в комедията „Майка под наем“ и в развлекателното шоу SNL, където Тина Фей често изпълнява ролята на кандидата за вицепрезидент от 2008 г. и губернатор на Аляска Сара Пейлин.

Върши си своето и да не ти пука дали им харесва.

Още: Мария Семпъл

Алтернативи: Рей Бредбъри („Марсиански хроники“), Едгар Райс Бъроуз („Принцесата от Марс“), Уилям Голдман („Принцесата булка“, „Приключения в екранната търговия“), Дейв Егърс („Сърцераздирателна творба на зашеметяващ гений“)

Advertisements

7 thoughts on “Сценаристките

  1. Хм, хвърли едно око на Гейл Симон, тя е страхотна сценаристка на комикси! Даже ако ти е интересно за сценаристки на комикси като цяло, пиши ми на мен или потърси Selene (http://nookofselene.wordpress.com/), тя също е голям фен по темата. 🙂

    • О, още едно име за моя списък. Изглежда тя пише повече за супергерои, а те имат доста дълги поредици и изискват да им отделиш повече време. Любопитно ми е за комиксите, но все още почти нищо не съм чела. Все не стигам до тях, но може би скоро. В блога си имаш интересна статия, от където може й да започна 🙂 Пак благодаря за предложението.

      • Ох, аз като я пуснах и се сетих за още огромен куп други. 🙂 Дай да обменим някакви координати?

      • Хаха, сигурно. Когато се интересуваш от нещо, знаеш много повече отколкото си мислиш 🙂 Писах ти на ел. пощата.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s